Pada bulan Disember, sejumlah 32 syarikat konsesi lebuh raya membantah tindakan kerajaan untuk memberi kontrak sistem tol aliran bebas laluan pelbagai (MLFF) secara terus kepada sebuah syarikat swasta tunggal, KJS-SEP Synergy, yang berkaitan dengan YTL Corporation. Mereka berpendapat bahawa perjanjian “pelantikan” dengan KJS-SEP Synergy untuk projek tersebut dilaksanakan tanpa berunding dengan syarikat konsesi lebuh raya, yang akhirnya akan membayar bil.
Kini, sebuah nama lain telah muncul, dengan Berjaya Group dilaporkan mencari sokongan dari syarikat konsesi lebuh raya untuk tawaran bersaing bagi memasang sistem tanpa halangan yang dicadangkan di plaza tol, FMT melaporkan.
Sebuah sumber memberitahu penerbitan berita itu bahawa Senior Berjaya Executives telah mengadakan mesyuarat individu dengan wakil-wakil 32 syarikat konsesi untuk mendapatkan maklum balas sebelum mengemukakan cadangan akhir kepada kerajaan. Sumber tersebut dilaporkan mengatakan bahawa tawaran Berjaya lebih dapat diterima berbanding cadangan terdahulu, yang masih dipertimbangkan oleh kerajaan.
Sumber itu berkata “Pada asasnya, rancangan mereka adalah apa yang kita mahu, untuk membenarkan syarikat lebuh raya membina plaza tol yang lebih lancar manakala Berjaya atau syarikat lain menyediakan perkhidmatan kutipan tol. Di bawah rancangan ini, syarikat konsesi akan mendapat hasil mereka pada hari berikutnya, seperti yang diamalkan sekarang,” kata sumber itu.
Sumber itu berkata, syarikat konsesi juga mencadangkan syarikat yang menyediakan perkhidmatan kutipan tol itu akan menjaga kebocoran hasil yang timbul apabila halangan palang tol dibuang. “Kami tidak mahu terperangkap dengan mengesan pemandu yang memandu tanpa membayar,” katanya kepada FMT.
Syarikat konsesi juga mahu MLFF dilaksanakan hanya di plaza tol utama di Lembah Klang, Pulau Pinang, dan Johor, di mana kesesakan lalu lintas lebih teruk dan ini akan mengurangkan kos pelaksanaan sebanyak 30%. Sebelum ini dilaporkan bahawa RM3.46 bilion telah diperuntukkan untuk melaksanakan sistem MLFF menjelang 2025.
Kredit Imej : Paultan
Bantahan dari syarikat konsesi lebuh raya terhadap rancangan kerajaan untuk melantik satu syarikat bagi mengendalikan projek MLFF timbul dari isu kos dan kontrak yang berlebihan. Syarikat-syarikat tersebut mendakwa bahawa mereka boleh melaksanakan sistem aliran bebas dengan sekurang-kurangnya 30% lebih murah daripada cadangan YTL, dan menambah bahawa langkah itu juga akan melanggar perjanjian individu mereka dengan kerajaan.
Mereka berhujah bahawa rancangan YTL akan membenarkan syarikat baru mengambil alih operasi tol dan proses pengesahan mereka, yang akan menimbulkan “isu integriti yang berpotensi” mengenai lalu lintas dan hasil tol. Di bawah perjanjian itu, syarikat berkenaan akan mengumpul RM650 juta hingga RM850 juta setahun dari syarikat konsesi selama 20 tahun.
Kerajaan belum membuat keputusan mengenai perkara tersebut. Bulan lalu, dilaporkan bahawa Public Accounts Committee (PAC) akan menyiasat pengurusan pelaksanaan MLFF oleh kementerian kerja.
Sumber : Paultan