Kerajaan sedang mempertimbangkan penggunaan e-wallet untuk menyalurkan bantuan dalam usaha menyusun semula subsidi petrol RON95 menjelang pertengahan tahun. Satu lagi kaedah yang sedang dikaji ialah pemindahan tunai terus ke akaun bank penerima yang layak, sama seperti kaedah yang digunakan dalam Skim Tunai Rahmah, lapor The Star.
Bagi perniagaan kecil dan usahawan yang bergantung kepada petrol RON95, kerajaan mungkin akan memperkenalkan kad fleet, sama seperti sistem yang digunakan untuk diesel bersubsidi. Dalam pelaksanaan baharu ini, subsidi yang kini mengekalkan harga RON95 pada RM2.05 seliter akan dihentikan dan digantikan dengan bantuan kewangan langsung kepada isi rumah dan pemandu yang layak.
Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup, Datuk Armizan Mohd Ali, baru-baru ini menyatakan bahawa kerajaan sedang dalam peringkat akhir merangka mekanisme subsidi. Beliau memberi jaminan bahawa sistem bagi menentukan kelayakan penerima akan bersifat adil dan berkesan.
Pakar ekonomi, Dr Yeah Kim Leng, menyokong kaedah pemindahan tunai terus kerana ia merupakan cara paling berkesan untuk menyalurkan bantuan kerajaan dengan kos yang minimum. Pakar lain mencadangkan bahawa subsidi RON95 tidak patut dihentikan secara mendadak, sebaliknya perlu dikurangkan secara berperingkat seperti yang dilakukan terhadap subsidi diesel tahun lalu.
Sesetengah pihak berpendapat bahawa sebelum mengurangkan subsidi untuk golongan berpendapatan tinggi, kerajaan perlu menutup ruang ketirisan subsidi RON95 yang digunakan oleh kenderaan milik warga asing, terutamanya di kawasan sempadan Singapura dan Thailand.
Lee Heng Guie dari Pusat Penyelidikan Sosio-Ekonomi (SERC) percaya bahawa kerajaan tidak akan menghentikan semua subsidi secara serta-merta. Beliau mencadangkan ujian perintis sebelum pelaksanaan penuh dan membuka semula pendaftaran untuk pangkalan data Padu, yang digunakan kerajaan untuk mengumpul maklumat pendapatan isi rumah bagi menyalurkan bantuan dengan lebih berkesan.
Dr Yeah memberi amaran bahawa jika subsidi dikurangkan secara berperingkat, perniagaan mungkin terus menaikkan harga, menyebabkan kesukaran untuk menentukan sama ada kenaikan harga itu berpatutan atau tidak.
Sementara itu, pakar ekonomi Dr Barjoyai Bardai menganggarkan bahawa Malaysia boleh menjimatkan RM10 bilion daripada subsidi bahan api yang kini dinikmati oleh kenderaan asing. Beliau mencadangkan supaya stesen minyak di sempadan menyediakan bahan api tanpa subsidi, dan pemilik kenderaan Malaysia perlu menggunakan MyKad sebelum mengisi minyak.
Beliau juga berpendapat bahawa subsidi bahan api untuk golongan berpendapatan tinggi hanya patut dikurangkan selepas kerajaan menutup ruang ketirisan. Selain itu, menetapkan siapa yang dianggap “mampu” juga bukan perkara mudah kerana paras pendapatan berbeza mengikut kawasan. Sebagai contoh, gaji RM7,000 sebulan dianggap tinggi di Kelantan tetapi rendah di Putrajaya.