Wajib Ada ABS Untuk Semua Motosikal Baharu Atas 150cc Mulai 2025 – Inisiatif Mengurangkan Kadar Kematian Melibatkan Motosikal

Mulai 1 Januari 2025, semua motosikal baru dengan enjin berkapasiti 150cc ke atas mesti dilengkapi dengan sistem brek anti-kunci (ABS), menurut Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (Miros). Peraturan ini adalah hasil daripada kajian dua tahun oleh Kementerian Pengangkutan yang bertujuan untuk mengurangkan kematian yang melibatkan motosikal.

ABS boleh mengurangkan risiko kemalangan dan kematian sebanyak 30% dengan menghalang kenderaan daripada tergelincir dan membantu penunggang mengekalkan kawalan. Pengerusi Miros, Dr. Wong Shaw Voon menjelaskan bahawa walaupun ABS memberi manfaat, tidak semua motosikal lama boleh dipasang dengan sistem ini. Kemungkinan pemasangan bergantung kepada sama ada reka bentuk motosikal itu membolehkan integrasi ABS. Wong menasihatkan agar tidak memasang ABS pada model yang tidak sesuai.

ABS menghalang roda daripada terkunci semasa brek, meningkatkan kestabilan dan kawalan. Walaupun ABS kini lebih biasa pada motosikal dengan enjin melebihi 400cc, beberapa model antara 160cc dan 200cc juga mempunyai ABS.

Kemalangan motosikal adalah isu yang serius di Malaysia, dengan satu kematian berlaku setiap dua jam. Pada tahun 2022, terdapat 6,080 kematian akibat kemalangan jalan raya, meningkat kepada 6,443 pada tahun 2023. Kira-kira 4,000 daripada kematian ini melibatkan penunggang motosikal berumur 16 hingga 35 tahun.

Pakar psikologi lalu lintas, Prof. Dr. Rozmi Ismail, menyatakan bahawa peningkatan kemalangan motosikal sebahagiannya disebabkan oleh peningkatan mendadak penunggang penghantaran sejak tahun 2020, yang kebanyakannya adalah golongan muda dan sering memandu laju untuk menyelesaikan lebih banyak penghantaran. Beliau mencadangkan latihan keselamatan jalan tambahan untuk penunggang penghantaran, termasuk aspek mental dan emosi, serta insentif untuk syarikat yang mempunyai rekod keselamatan yang baik.

Pengasas Road Safety Marshal Club, K. Balasupramaniam, menggesa agar fokus diberikan kepada program keselamatan jalan raya daripada isu-isu seperti cermin kereta berwarna gelap atau penukaran lesen. Beliau menekankan bahawa penguatkuasaan penggunaan topi keledar antara tahun 2008 dan 2011 membantu mengurangkan kematian motosikal. Organisasinya mengagihkan 25,000 topi keledar kepada pelajar sekolah, tetapi ramai yang masih menunggang tanpa memakainya.

Peminat motosikal, Prof. Dr. Sharifa Ezat Wan Puteh, menekankan keperluan ibu bapa bertanggungjawab jika anak mereka terlibat dalam perlumbaan haram. Beliau juga menyeru hukuman terhadap bengkel yang terlibat dalam pengubahsuaian motosikal haram dan menekankan kepentingan menangani isu keselamatan jalan seperti lubang, papan tanda yang tidak mencukupi, dan pencahayaan yang buruk.

 

Sumber : The Star

    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    Pilih Jenama Kereta

    © 2023 Copyright. All Rights Reserved. NAZZNCO (M) SDN BHD