Syarikat pembuat kereta China, BYD, mencatat peningkatan besar dalam pendapatan tahun lalu, melebihi AS$100 bilion (RM443 bilion) dan telah mengatasi Tesla. BYD kini semakin giat mengembangkan pasarannya ke luar negara, terutama di Eropah, dengan memperkenalkan model kereta elektrik kompak yang dilengkapi teknologi pengecasan ultra-pantas untuk bersaing dengan jenama tempatan.
BYD melaporkan pendapatan sebanyak 777.1 bilion yuan (RM475 bilion) untuk tahun 2024, mengatasi Tesla yang mencatat AS$97.7 bilion. Syarikat ini terus mengukuhkan kedudukannya dalam pasaran global, terutama ketika Tesla mengalami kejatuhan jualan di Eropah, sebahagiannya akibat kontroversi politik CEO Elon Musk.
Pendapatan BYD meningkat 29% berbanding tahun sebelumnya, melebihi jangkaan Bloomberg sebanyak 766 bilion yuan. Syarikat ini juga mencatat keuntungan bersih sebanyak 40.3 bilion yuan, meningkat 34% daripada tahun 2023, dengan keuntungan tertinggi 15 bilion yuan pada suku akhir tahun itu.
Menurut laporan MalayMail, jualan BYD berkembang pesat, dengan hampir 4.3 juta kenderaan terjual pada 2024, meningkat lebih 40% berbanding tahun sebelumnya.
Pada bulan Februari sahaja, jualan melonjak 161% kepada 318,000 unit, manakala Tesla mengalami kemerosotan. Pelabur bertindak balas positif, menyebabkan harga saham BYD mencapai rekod tertinggi selepas memperkenalkan teknologi bateri baharu yang membolehkan pengecasan sepantas 1,000 kilowatt. Teknologi ini membolehkan kenderaan bergerak sejauh 470 km dengan hanya 5 minit pengecasan, mengatasi Supercharger Tesla yang hanya mencapai 500 kilowatt.
BYD turut mempergiat usaha pemasaran di Eropah dengan menaja acara besar dan membuka lebih banyak bilik pameran. Pihak pengurusan syarikat menjangkakan peningkatan pendaftaran kenderaan di Eropah dalam beberapa bulan akan datang.
Namun, BYD berdepan cabaran akibat ketegangan geopolitik dan perdagangan. Kerajaan Barat semakin meneliti sokongan China terhadap industri kenderaan elektriknya, dengan Kesatuan Eropah menyiasat sama ada subsidi kerajaan memberi kelebihan tidak adil kepada BYD dalam membina kilang pertamanya di Eropah, yang terletak di Hungary. Syarikat itu berjanji akan bersikap telus dan bekerjasama dalam siasatan.
Sementara itu, kerajaan Amerika Syarikat telah mengenakan tarif lebih tinggi ke atas import dari China, menyukarkan lagi rancangan pengembangan global BYD. Cabaran ini timbul ketika Tesla mengalami penurunan keuntungan dan gangguan politik akibat penglibatan Elon Musk dalam pilihan raya AS.
Puspakom Tiada Lagi Hak Eksklusif Menjalankan Pemeriksaan Bermula 1 September Ini – Anthony Loke
JPJ Umum Panggilan Semula Bagi 3 Jenama Kereta: Kia, Volkswagen, Toyota
PROTON X80, SUV Sport Pertama dari Proton?
Pencabar Baharu Tesla, Xiaomi SU7 Menerima Tempahan Sebanyak 88,898 Unit Selepas 24 Jam Dilancarkan
Tiada Lagi Pinjaman Penuh untuk Beli Kereta?