Kerajaan kini sedang berusaha menghidupkan semula projek Lebuhraya MEX II yang tertangguh. Agensi pusat sedang memuktamadkan perbincangan dengan pihak Pemegang Terima dan Pengurus (R&M) yang dilantik oleh pemegang sukuk projek, bagi menentukan kaedah terbaik untuk menyiapkan pembinaannya, lapor New Straits Times.
Menteri Kerja Raya, Datuk Seri Alexander Nanta Linggi berkata, perbincangan tersebut melibatkan beberapa perkara penting seperti kos menyiapkan projek, aliran tunai, analisis kesan trafik dan kadar tol. Tujuannya adalah untuk memastikan projek ini kekal berdaya maju dan boleh diteruskan.
Beliau menjelaskan bahawa perancangan dan hala tuju projek MEX II kini dikendalikan oleh agensi pusat bersama kementerian dan agensi berkaitan, terutama dalam merangka model kewangan. Model ini akan merangkumi penilaian teknikal dan kewangan, sebelum dibentangkan kepada Jemaah Menteri untuk pertimbangan.
Nanta menjawab pertanyaan daripada Yeo Bee Yin (PH–Puchong), yang ingin tahu status semasa projek tersebut dan langkah yang diambil bagi mengelakkan masalah sama berulang. Beliau juga bertanya mengenai jumlah pembiayaan yang diperlukan untuk menyiapkan projek itu dan sama ada ia akan menyebabkan kenaikan kadar tol.
Dalam jawapannya, Nanta menjelaskan bahawa projek MEX II adalah projek yang sepenuhnya diswastakan dan dibiayai oleh pemaju atau konsesi melalui kaedah Bina-Kendali-Serah (BOT). Semua pengesahan dan tuntutan kemajuan projek diuruskan antara kontraktor, konsesi, perunding pemantau, dan jurutera bebas, lalu dihantar terus kepada pemegang sukuk tanpa memerlukan kelulusan kerajaan.
Namun, pada Januari 2022, pemegang sukuk telah mengeluarkan notis gagal bayar kepada pihak konsesi. Susulan itu, semua tanggungjawab diserahkan kepada Pemegang Terima dan Pengurus untuk menyelesaikan isu kewangan projek dan menyiapkan pembinaan yang tertangguh.
Pada bulan Mei lalu, Nanta turut menyatakan bahawa kerajaan sedang giat berunding dengan semua pihak berkepentingan bagi mencari penyelesaian terhadap kelewatan projek yang sepatutnya siap pada Disember 2019. Projek ini tergendala akibat masalah aliran tunai yang berpanjangan.
Baru-baru ini, projek MEX II kembali menjadi perhatian ramai selepas siasatan SPRM berkaitan dakwaan tuntutan palsu bernilai RM360 juta.
Puspakom Tiada Lagi Hak Eksklusif Menjalankan Pemeriksaan Bermula 1 September Ini – Anthony Loke
JPJ Umum Panggilan Semula Bagi 3 Jenama Kereta: Kia, Volkswagen, Toyota
PROTON X80, SUV Sport Pertama dari Proton?
Pencabar Baharu Tesla, Xiaomi SU7 Menerima Tempahan Sebanyak 88,898 Unit Selepas 24 Jam Dilancarkan
Tiada Lagi Pinjaman Penuh untuk Beli Kereta?