Bayaran Balik Penuh Kepada Penumpang Jika Penerbangan Ditunda 5 Jam atau Lebih – Bermula 2 September

Mulai 2 September, syarikat penerbangan diwajibkan untuk memberi bayaran balik penuh kepada penumpang jika penerbangan mereka ditunda selama lima jam atau lebih, menurut Menteri Pengangkutan, Anthony Loke. Perubahan peraturan ini berlaku selepas pindaan kepada Kod Perlindungan Pengguna Penerbangan Malaysia (MACPC) oleh Suruhanjaya Penerbangan Malaysia (Mavcom).

Loke menjelaskan bahawa bayaran balik ini terpakai kepada penumpang yang memilih untuk tidak meneruskan penerbangan yang ditunda dan sebaliknya membuat tempahan penerbangan lain. Sebelum ini, syarikat penerbangan hanya diwajibkan untuk menyediakan makanan dan perkhidmatan lain semasa kelewatan, tetapi kini, penumpang mempunyai pilihan untuk mendapatkan wang mereka kembali jika mereka memutuskan untuk mengambil penerbangan alternatif selepas kelewatan yang lama.

Bayaran balik akan dibuat menggunakan kaedah pembayaran yang sama seperti yang asal digunakan oleh penumpang. Terdapat juga perubahan untuk melindungi penerbangan yang terganggu oleh keadaan luar biasa seperti cuaca buruk. Dalam kes ini, syarikat penerbangan boleh menawarkan bayaran balik dalam bentuk baucar perjalanan atau kredit, tetapi penumpang boleh memilih cara mereka ingin menerima bayaran balik tersebut.

Selain itu, jika terdapat perubahan kepada waktu berlepas penerbangan, syarikat penerbangan mesti memaklumkan kepada penumpang sekurang-kurangnya dua minggu lebih awal, kecuali perubahan tersebut disebabkan oleh keadaan yang tidak dapat dielakkan. Keperluan ini akan bermula pada Januari tahun hadapan.

Untuk melindungi pengguna dengan lebih baik, mana-mana penerbangan yang dibatalkan mesti dikeluarkan dari semua platform tempahan, termasuk ejen perjalanan dalam talian dan luar talian, untuk mengelakkan pelanggan daripada membeli tiket untuk penerbangan yang tidak lagi tersedia.

Tambahan pula, jika penerbangan melebihi kapasiti tempahan, penumpang mesti dimaklumkan mengenai perkara ini sama ada di kaunter daftar masuk atau di pintu berlepas bagi mengelakkan situasi di mana penumpang sudah menaiki pesawat tetapi kemudian diminta turun. Tempoh untuk membuat aduan juga telah dilanjutkan dari satu tahun kepada dua tahun.

Pindaan kepada MACPC ini bertujuan untuk memberikan perlindungan yang lebih baik kepada pengguna, dan Mavcom akan memantau syarikat penerbangan bagi memastikan mereka mematuhi standard baharu ini.

 

Sumber : The Star

    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    Pilih Jenama Kereta

    © 2023 Copyright. All Rights Reserved. NAZZNCO (M) SDN BHD