Kenderaan elektrik (EV) semakin popular di seluruh dunia, terutama di China yang kini berada di barisan hadapan dalam mengadaptasi pengangkutan mesra alam.
Ashley Sutcliffe, ketua komunikasi global bagi Geely Holdings Group, berkata bahawa mereka yang bertukar kepada EV jarang kembali menggunakan kereta berkuasa petrol.
“Ia seperti membeli kereta dan kemudian bertukar kembali kepada kuda,” katanya.
Sutcliffe berkongsi pengalamannya memandu 3,000 kilometer dalam perjalanan yang hanya menelan kos elektrik sebanyak 415 yuan (kira-kira RM255), berbanding sekurang-kurangnya 1,500 yuan jika menggunakan petrol.
Harga petrol tinggi di China, kira-kira dua kali ganda berbanding di Malaysia, jelasnya kepada wartawan Malaysia ketika melawat ibu pejabat Geely dalam program lawatan media Malaysia-China.
Sutcliffe turut menekankan bahawa EV kini membentuk 53% daripada jualan kereta bulanan di China, kira-kira dua juta unit setiap bulan. Peningkatan ini didorong oleh rangkaian pengecasan yang luas di negara itu serta harga EV yang lebih rendah. EV yang dahulunya berharga 500,000–600,000 yuan kini serendah 30,000 yuan, menjadikannya mampu milik untuk lebih ramai orang.
Walaupun pasaran EV di Malaysia masih baru, ia menunjukkan potensi. Rangka Tindakan Peralihan Tenaga Nasional (NETR) kerajaan menyasarkan EV untuk membentuk 80% daripada industri menjelang 2040, dengan rancangan untuk menyediakan 10,000 stesen pengecasan menjelang 2025 dan mencapai 500,000 EV menjelang 2030, menurut laporan Bernama.
Sutcliffe percaya sumber tenaga boleh diperbaharui di Malaysia, seperti solar dan angin, akan menyokong pembangunan infrastruktur EV dan membantu negara menjadi peneraju tenaga baharu.