passionately driven

Had Laju Maksimum di Zon Sekolah Akan Diwarta Kepada 30km/j

Had Laju Maksimum di Zon Sekolah Akan Diwarta Kepada 30km/j

Kerajaan akan mewartakan pengurangan had laju maksimum di kawasan sekolah kepada 30 kilometer sejam (km/j) berbanding had semasa 50 km/j. Langkah ini bertujuan untuk meningkatkan keselamatan pelajar sekolah, khususnya yang berjalan kaki atau menunggang basikal ke sekolah.

Menteri Pengangkutan, Anthony Loke, berkata keputusan ini telah dibuat di peringkat dasar oleh Jawatankuasa Kabinet Keselamatan dan Kesesakan Jalan Raya, dan kini sedang melalui proses pewartaan.

“Kita sudah membuat keputusan dasar untuk merendahkan had kelajuan di semua kawasan zon sekolah kepada 30 km/j. Langkah ini dibuat berdasarkan kajian saintifik yang menunjukkan risiko kematian akibat kemalangan akan menurun dengan ketara pada kelajuan ini,” jelas beliau.

Tambah Loke, kajian itu turut menunjukkan bahawa setiap peningkatan 10 km/j dalam kelajuan kenderaan akan meningkatkan risiko kematian, terutamanya melibatkan pelajar.

70 Kes Kematian Setahun di Kawasan Sekolah

Secara purata, terdapat sekitar 70 kes kemalangan maut berlaku setiap tahun di kawasan sekolah, menjadikan langkah ini sebagai intervensi kritikal untuk menyelamatkan nyawa.

Namun begitu, Loke menegaskan bahawa pelaksanaan had laju baharu ini memerlukan kerjasama pelbagai pihak, termasuk kementerian berkaitan dan pihak berkuasa tempatan (PBT).

“Selain daripada pewartaan, kita juga perlukan infrastruktur sokongan seperti papan tanda amaran, garisan kuning, serta rekaan jalan yang boleh memperlahankan kelajuan kenderaan,” katanya.

Fokus kepada Pendidikan dan Sistem Menyeluruh

Langkah pengurangan had laju ini turut merupakan sebahagian daripada usaha berterusan Majlis Keselamatan Jalan Raya (MKJR), yang kini menumpukan kepada pendekatan berasaskan komuniti.

Antara inisiatif utama termasuk:

  • Program My Safe Road – intervensi di kawasan berisiko tinggi untuk mengurangkan kadar kemalangan dan kecederaan serius.

  • Zon Sekolah Selamat – meningkatkan perlindungan kepada pelajar di kawasan sekolah.

  • Program Fellowship Kepimpinan Keselamatan Jalan Raya – melatih pemimpin muda untuk mengetuai kempen dan inisiatif keselamatan jalan raya berdasarkan Pendekatan Sistem Selamat.

Menurut Loke, pendekatan sistemik ini telah terbukti berkesan di negara-negara maju, namun ia memerlukan anjakan paradigma, daripada hanya menyalahkan sikap pemandu kepada menilai keseluruhan sistem – termasuk reka bentuk jalan, kualiti kenderaan, had kelajuan, serta penguatkuasaan undang-undang.

Sumber : SinarHarian

    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    Pilih Jenama Kereta

    © 2025 NAZZNCO (M) SDN BHD