Nombor Pengenalan Cukai (TIN) Diperlukan bagi Semua Transaksi di Puspakom Mulai 25 Julai – Sistem e-Invois

Mulai 25 Julai 2024, Puspakom akan memerlukan pelanggan untuk memberikan nombor pengenalan cukai (TIN) mereka bagi pemeriksaan kenderaan, pemeriksaan lain, atau pembayaran dalam talian melalui MyPuspakom.

Ini selaras dengan sistem invois elektronik (e-Invoice) baru yang diperkenalkan oleh lembaga hasil dalam negeri (LHDN), yang bertujuan untuk mempromosikan ketelusan dan memperbaiki sistem percukaian di Malaysia. Fasa pertama sistem e-Invoice ini akan bermula pada 1 Ogos.

TIN, yang dikeluarkan oleh LHDN, mengenal pasti individu dan perniagaan untuk tujuan cukai. Bagi individu, ia merujuk kepada nombor IG mereka, yang sebelumnya dilabel dengan awalan SG atau OG.

Puspakom menyatakan bahawa pelanggan individu mesti memberikan nombor MyKad (IC) dan TIN mereka, manakala perniagaan perlu menyediakan nombor pendaftaran syarikat, nombor SST, dan TIN.

Pelanggan mesti memastikan mereka mempunyai TIN sebelum membuat janji temu di laman web Puspakom untuk memastikan proses pembayaran dengan LHDN berjalan lancar dan tepat. Sistem e-Invois ini juga terpakai untuk pembelian kereta baharu.

    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    Pilih Jenama Kereta

    © 2023 Copyright. All Rights Reserved. NAZZNCO (M) SDN BHD