JPJ Tambah Baik Perkhidmatan di Kaunter JPJ Malaysia Menerusi 4 Perkara

Susulan dengan lawatan mengejut dari Ketua Setiausaha Negara (KSN), Datuk Seri Shamsul Azri Abu Bakar ke kaunter JPJ di Galeria, Putrajaya pada awal bulan ini, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) kini sudah mengenal pasti 4 cara untuk menambah baik kualiti dan servis perkhidmatan mereka di kaunter JPJ seluruh Malaysia untuk mengelakkan waktu menunggu yang lama dan mengurangkan kesesakan pelanggan.

4 perkara tersebut adalah:

1. Menyediakan pegawai pemudahcara (JPJ Assist) bagi membantu pelanggan dalam urus niaga yang boleh dibuat secara online. Sekiranya urus niaga boleh dibuat secara online, pelanggan tidak perlu mengambil nombor giliran untuk berurusan di kaunter.

2. Menggalakkan pelanggan untuk membuat urus niaga pembaharuan Lesen Memandu Malaysia (LMM) dan Lesen Kenderaan Motor (LKM) secara online melalui aplikasi MyJPJ atau portal mySIKAP.

3. Tambah baik sistem JPJeQ supaya pelanggan boleh mengambil nombor giliran di mana-mana sahaja menerusi imbasan kod QR dan akan menerima notifikasi status nombor giliran secara terus melalui telefon pintar.

4. Melaksanakan pindaan pada Standard Operating Procedure (SOP) bagi urus niaga yang melibatkan dokumen/borang fizikal dan digantikan dengan e-dokumen/e-borang supaya pelanggan boleh menyediakan dengan lebih awal sebelum berurusan di kaunter JPJ.

“JPJ berharap bahawa penambahbaikan yang akan dilakukan itu boleh mengurangkan kesesakan dan tempoh menunggu di kanter JPJ, sekaligus memberikan perkhidmatan lebih baik kepada pelanggan,” menurut kenyataan rasmi dari  Ketua Pengarah JPJ, Datuk Aedy Fadly bin Ramli di laman Facebook rasmi JPJ Negeri Selangor.

    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    Pilih Jenama Kereta

    © 2023 Copyright. All Rights Reserved. NAZZNCO (M) SDN BHD