Industri automotif Thailand bernilai $53 bilion sedang menghadapi cabaran serius apabila pengguna tempatan bergelut untuk membeli kereta kerana masalah hutang, dan pembeli luar negara semakin memilih kenderaan elektrik (EV) berbanding model tradisional, menurut laporan Reuters.
Sebagai pengeluar kereta terbesar di Asia Tenggara, Thailand terpaksa mengurangkan pengeluaran dan memotong pekerjaan. Kerajaan kini campur tangan untuk membantu.
Syarikat seperti Techno-Metal, yang telah membekalkan alat ganti kepada pembuat kereta Jepun seperti Toyota dan Mitsubishi selama lebih 30 tahun, turut merasai kesannya. Salah satu kilangnya di Chon Buri hanya beroperasi pada 40% kapasiti, dan jumlah pekerja menurun daripada 1,200 kepada 900, menurut Pengurus Besar Timbalan Nattaporn Chewapornpimon.
Secara keseluruhannya, pengeluaran kereta di Thailand telah merosot, dengan penurunan sebanyak 20.6% pada bulan Ogos berbanding tahun sebelumnya. Jualan domestik berada pada paras terendah dalam tempoh 14 tahun. Industri menjangkakan untuk menghasilkan 1.7 juta kereta tahun ini, turun daripada 1.9 juta tahun lepas, dengan 550,000 dijual di dalam negara dan 1.15 juta dieksport.
Sektor EV, yang telah menarik pelaburan $1.44 bilion daripada syarikat China seperti BYD, tidak dapat sepenuhnya menampung penurunan dalam pengeluaran automotif tradisional.
Industri alat ganti tempatan, yang menggaji kira-kira 700,000 pekerja di lebih 2,000 syarikat, turut terjejas kerana kos di Thailand lebih tinggi berbanding di China, menurut Sompol Tanadumrongsak, Presiden Persatuan Pengilang Alat Ganti Automotif Thailand.