Industri logistik membantah keras rancangan kerajaan untuk mengenakan sekatan yang lebih ketat terhadap lori di lebuh raya sekitar Lembah Klang.
Tindakan ini susulan pengumuman pihak Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM) di Facebook mengenai peraturan baharu yang akan berkuat kuasa pada 19 Februari. Sekatan ini akan melibatkan empat lebuh raya utama iaitu Lebuhraya Utara-Selatan (NSE), Lebuhraya Lembah Klang Utara (NKVE), Lebuhraya Elite (antara Shah Alam dan Saujana Putra), serta Lebuhraya Duta-Ulu Kelang (Duke).
Bagi mengurangkan kesesakan lalu lintas, kenderaan berat (kelas tol 2 dan 3) akan dilarang menggunakan lebuh raya tersebut di semua arah pada waktu puncak, iaitu dari jam 6:30 pagi hingga 9:30 pagi dan dari 4:30 petang hingga 7:30 petang, Isnin hingga Jumaat. Namun, bas, lori sampah, dan kenderaan yang terlibat dalam kerja-kerja pembersihan awam, perkhidmatan kecemasan, serta penyelenggaraan lebuh raya dikecualikan daripada larangan ini.
LLM menyatakan bahawa peraturan baharu ini telah diwartakan pada 21 Oktober tahun lalu, lapor The Star.
Persatuan Pengangkutan Kontena Malaysia (AMH) mengkritik keputusan ini, mendakwa pihak berkuasa tidak berbincang dengan mereka atau pihak berkepentingan lain sebelum melaksanakan sekatan tersebut. Setiausaha eksekutif AMH, Mohamad Azuan Masud, berkata kira-kira 1,000 lori milik ahli AMH akan terkesan, dan jumlahnya akan meningkat jika lori milik bukan ahli turut dikira.
Azuan menjelaskan bahawa sekatan sedia ada telah menyebabkan waktu bekerja pemandu menjadi lebih panjang, mengurangkan produktiviti akibat masa menunggu yang lebih lama.
Sebagai contoh, jika sebuah lori perlu menghantar kontena kosong dari Pelabuhan Klang ke sebuah kilang di Bentong pada waktu pagi, pemandu perlu bergerak lebih awal bagi mengelakkan larangan jalan raya tetapi akan tiba terlalu awal sebelum kilang dibuka, menyebabkan masa menunggu yang panjang.
Jika pemandu menunggu sehingga sekatan tamat, penghantaran akan tertangguh, seterusnya menjejaskan kecekapan rantaian bekalan dan menurunkan produktiviti industri.
AMH meluahkan rasa kecewa terhadap keputusan ini kerana sektor pengangkutan kontena adalah penting kepada ekonomi negara, dan sebarang gangguan boleh menjejaskan rantaian bekalan.
Azuan menegaskan bahawa ketika Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dilaksanakan, pengangkutan kontena memainkan peranan penting dalam menggerakkan barangan keperluan. Beliau juga menambah bahawa walaupun kebanyakan perjalanan lori berkaitan dengan terminal pelabuhan dan bukannya pusat bandar, laluan mereka sering melintasi kawasan bandar.
Meskipun lori adalah pengguna utama lebuh raya dan menyumbang kepada ekonomi negara, mereka tidak diberi peluang untuk berbincang sebelum sekatan ini dikuatkuasakan.
Di media sosial, ramai pengguna turut meluahkan rasa tidak puas hati. Seorang pengguna, Firdaus Abd Latiff, secara sinis mencadangkan agar lori diharamkan terus pada hari bekerja. Beliau turut mengkritik sekatan yang bermula pada jam 4:30 petang, mempersoalkan sama ada pihak berkuasa beranggapan lori hanya beroperasi pada waktu pejabat. Dia juga meluahkan rasa kecewa kerana pengendali lori perlu membayar tol kelas 2 dan 3 yang lebih tinggi, tetapi tetap dikenakan sekatan.
Seorang pegawai LLM yang ditemui di sebuah acara di Kuala Lumpur memaklumkan bahawa sesi libat urus akan diadakan sebelum pihak polis dan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) menguatkuasakan peraturan ini. Sementara itu, PLUS Malaysia Bhd, syarikat konsesi bagi tiga lebuh raya yang terlibat, akan mengeluarkan kenyataan rasmi dalam masa terdekat.