Syarikat pengeluar kereta Jepun, Nissan, yang merupakan antara 10 pembuat kereta terbesar di dunia, memberi amaran bahawa ia mungkin mengalami kerugian sehingga AS$5.3 bilion bagi tahun kewangan 2024-25.
Menurut laporan New Straits Times, Nissan kini dibebani hutang yang tinggi dan sedang mengurangkan jumlah pekerja. Syarikat ini juga berdepan cabaran seperti tarif kereta yang dikenakan oleh Presiden AS, Donald Trump.
Dalam kenyataan pada hari Khamis, Nissan berkata mereka kini menjangka kerugian antara 700 bilion hingga 750 bilion yen (sekitar AS$4.9 hingga AS$5.3 bilion) tahun ini. Ramalan ini jauh lebih buruk daripada ramalan pada Februari lalu, di mana mereka hanya menjangka kerugian sebanyak 80 bilion yen (kira-kira AS$560 juta).
Kerugian yang lebih besar ini berpunca daripada kos pelan penstrukturan semula yang sedang berlangsung serta beberapa faktor lain. Nissan akan mengumumkan keputusan kewangan penuhnya pada 13 Mei nanti.
Sebelum ini, Nissan telah mengumumkan pemotongan 9,000 pekerjaan dan pengurangan kapasiti pengeluaran sebanyak 20 peratus. Pada bulan Mac, CEO syarikat meletak jawatan dan nilai saham Nissan telah jatuh lebih 40 peratus dalam tempoh setahun.
Sejak April, Amerika Syarikat mengenakan cukai tambahan sebanyak 25 peratus ke atas semua kenderaan yang diimport, menambah lagi tekanan kepada syarikat seperti Nissan.
CEO baharu, Ivan Espinosa, berkata syarikat telah menilai semula keadaannya secara menyeluruh dan membuat keputusan untuk menyemak semula jangkaan kewangannya. Menurut beliau, kerugian besar itu berpunca terutamanya daripada penurunan nilai aset dan kos penstrukturan semula dalam usaha untuk menstabilkan syarikat.
Nissan telah melalui pelbagai krisis dalam beberapa tahun kebelakangan ini — termasuk penahanan bekas CEO Carlos Ghosn, pandemik COVID-19, perang di Ukraine, dan kegagalan rundingan penggabungan dengan Honda. Agensi penarafan seperti Moody’s juga telah menurunkan penarafan kredit Nissan ke tahap “junk“.
Walaupun berdepan cabaran besar, Espinosa berkata Nissan masih mempunyai sumber kewangan yang kukuh, barisan produk baharu yang menjanjikan, dan tekad untuk memulihkan syarikat.
Puspakom Tiada Lagi Hak Eksklusif Menjalankan Pemeriksaan Bermula 1 September Ini – Anthony Loke
JPJ Umum Panggilan Semula Bagi 3 Jenama Kereta: Kia, Volkswagen, Toyota
PROTON X80, SUV Sport Pertama dari Proton?
Pencabar Baharu Tesla, Xiaomi SU7 Menerima Tempahan Sebanyak 88,898 Unit Selepas 24 Jam Dilancarkan
Tiada Lagi Pinjaman Penuh untuk Beli Kereta?